Každé řešení musí být sjednocené a koordinované

Pro Michala znamená odpovědnost za správné designové řešení více, než pouhé zajištění, aby budova vypadala zvenčí hezky. Zde výrazem design míníme sjednocování vizuálních a technických řešení a koordinovaného architektů a dodavateli. Michalova pracovní pozice je zaměřena na soulad designových standardů a konceptu a na dodržování norem týkajících se moderních míst sloužících k setkávání a nakupování.

Naším cílem není, aby se tisíce lidí denně ztrácely mezi obchody

Když se stavěla všechna starší nákupní centra v Bratislavě, bylo běžné ztížit přesun na jiné podlaží, aniž by člověk musel projít celou nákupní oblast. Zásady navrhování těchto druhů center se změnily a nyní je velmi důležité, aby se zákazníci mohli sami orientovat a rychle se dostat kamkoliv. Zatímco starší obchodní centra je nyní nutno rekonstruovat, my jsme již před 7 lety předvídali, že tohle se změní. Pryč jsou časy, kdy jste získali některé náhodné nové zákazníky z důvodu, že šli právě kolem ve snaze nalézt nejbližší eskalátor nebo východ.

 Existuje mnoho lepších způsobů, jak zajistit, aby zákazníci trávili více času na Stanici Nivy, a jedním z nejdůležitějších aspektů je – oproti starším názorům – dobrý orientační systém. Ten je zajištěn snadno rozpoznatelnými vodorovnými a svislými spojnicemi a uličkami.

 „Nechtěli jsme vytvářet umělé bariéry. Pokusili jsme se do interiéru přivést co nejvíce světla a vzduchu. Jako architekt jsem musel zajistit, aby se zde lidé orientovali přirozeně a intuitivně. Z každého místa by mělo být jasné, kde jste a kam můžete pokračovat. Není nutno cestující, dojíždějící a naše potenciální zákazníky nijak mást a zavádět. Měli by být přirozeně motivováni k tomu, aby své pochůzky ukončili co nejrychleji a pak strávili zbytek svého času tak, jak chtějí. Otázkou v hlavě zákazníka by nemělo být „Proč je tak těžké dostat se do foodcourtu?“, ale „Proč je tak těžké vybrat si místo, kde se najím, z tolika množství restaurací?“

Na vytvoření orientačního systému zákazníků jsme spolupracovali s celosvětově uznávanou agenturou, studiem Space Agency, odborníky na navigaci cestujících na letištích. Opravdu si troufám říci, že na Stanici Nivy se nikdo neztratí."

Od velkých retailových hráčů až po lokální značky

V budoucnosti  projde Stanicí Nivy desetitisíce lidí denně. Klíčovým bylo proto logické rozvržení jednotlivých podlaží s ohledem na potřeby lidí a na funkce, které má projekt takového charakteru plnit - parkoviště a autobusové nádraží v podzemí, často využívané služby v přízemí, móda, kosmetika a doplňky na prvním podlaží, obrovská gastrozóna na celém druhém podlaží přirozeně napojena na vnější atrium a odpočinkovou zónu v podobě zelené střechy o rozloze dvou fotbalových hřišť.

 „Snažíme se být dobrým sousedem pro naše okolí: otevření všem komunitám z přilehlé obytné oblasti a přejeme si zapojit se do vytváření co nejsnadnějšího a nejpřirozenějšího spojení mezi námi. Proto je našim cílem, aby si zde naši největší obchodníci přáli otevřít své vlajkové lodi.“

Rooftop

Perfekcionismus na prvním místě

Na projektech jako je tento pracují dva typy architektů – koncepční architekti odpovědní za nápad a celkový vzhled, a pak místní architekt, jehož úkolem je zajistit dodržování všech místních zákonů a omezení. Čím více se blíží dokončení budovy, tím větší odpovědnost leží na místním architektu, ale koncepční architekt je stále přítomen.

 Stanice Nivy chce být příjemným místem pro lidi cestující přes ni nebo pro ty, kteří si jen přejí splnit své každodenní potřeby. To vyžaduje dobře uspořádaný oběh lidí, maloobchodní zóny s dobrou obslužností, umístění mobilních a pevných kiosků, odpadkových košů a mnohem více. Všechna tato řešení jsou vybírána zkušenými odborníky v různých oblastech. 

 Pohled budoucnosti vyžaduje řešení na míru

Co dalšího je na tomto místě tak zvláštní? Je to jeho jedinečná poloha pouhých několik minut pěšky od středu města, spojení autobusového nádraží, nákupního komplexu, velkého trhu s čerstvými potravinami typu velkého tržiště a nechráněné zelené střechy otevřené po celý rok.

„Už  v minulých letech jsme předvídali, že by se tato oblast mohla stát novým městem plným  obchodních příležitostí. Odpovídat za takový projekt, který změní tvář celého města na mnoho budoucích let je velký závazek.

 Také jsme věděli, že nákupní centra, jak je známe dnes, se přemění na něco, co se bude více podobat centrům životního stylu – nakupování nebude nejdůležitější věcí ve složitých budovách, jako je tato. Zatímco jiná obchodní centra se v blízké budoucnosti budou muset přeměnit, předvídali jsme to a naplánovali prostředí, které bude splňovat standardy centra životního stylu blízké budoucnosti.

 Považujeme zaměstnanci našich koncových prodejců za důležitý prvek celého prostředí a věnovali jsme tedy zvláštní péči vytvoření zázemí, v němž budou mít pohodlné místo k převlékání nebo jen k odpočinku.“

 Vše spolu souvisí

 „Nezapomínáme, že se stáváme živoucí částí města a veřejnosti, takže naší snahou je vytvořit místo, kde můžete zajistit vše, ale zároveň se i pobavit. Hodláme být novým nákupním a volnočasovým bodem, kde si můžete koupit steak v přízemí a pak si jej hned ugrilovat na střeše díky službě pronájmu grilů.

 Stanice Nivy je multifunkčním projektem, který natrvalo změní zážitek zákazníků v Bratislavě. Pro nás je důležité to, abychom zajistili, že se lidé nenaučí pouhou jednu přesnou trasu od svého autobusu z nádraží, ale že se budou moci procházet kolem a přesně kdykoliv vědět, kde se právě nachází.“

Spokojení zákazníci vytváří spokojené prodejce. A to je důkaz, že jsme v procesu designu neudělali chybu. "

Máte nějaké otázky ohledně Stanice Nivy? Neváhejte se na nás obrátit na adrese https://www.stanicanivy.sk/kontakt/

 

Text nevyjadřuje názor redakce