Editorial

Energie

Stáhněte si přílohu v PDF

Mořské vlny ve vašem voze 

V diskusi o ekologicky udržitelné budoucnosti není žádným nováčkem vodík, o němž se už roky hovoří zejména v souvislosti s alternativní dopravou a automobily na vodíkový pohon. A co ještě před pár lety znělo jako hudba daleké budoucnosti a někomu se jevilo jako čiré sci-fi, se postupně stává realitou.

Za využití vodíku v automobilovém průmyslu se zasazuje i Vodíkové kolegium, za jehož vznikem stojí třináct významných společností působících v nejrůznějších odvětvích napříč celým světem. Mezi členy kolegia, kteří kvůli ochraně zemského klimatu v roce 2017 spojili své síly, patří automobilky Nissan, Honda, Hyundai, BMW, Daimler či Toyota. A právě japonská Toyota vytvořila první sériově vyráběné auto na vodík – model Mirai. 

Ten se však může pochlubit ještě dalším prvenstvím…

Letos v květnu měli příznivci aut s vodíkovým pohonem velký důvod k radosti – padl nový světový rekord v nejdelším dojezdu na jednu nádrž. Postaral se o něj Hyundai Nexo. Radost z rekordu o délce 887,5 kilometru však ve stáji Hyundai netrvala dlouho. O další posun hranice se pouhé dva týdny poté zasloužil již zmíněný model Toyota Mirai – na jednu nádrž ujel kilometrů tisíc. Dlužno dodat, že na každých sto kilometrů Mirai spolykal 0,55 kilogramu paliva, Nexo 0,706.

Ovšem i to už možná nebude platit ve chvíli, kdy čtete tyto řádky. Hudba budoucnosti se totiž v mnoha oborech stává hudbou, kterou si pustíte už k zítřejší ranní kávě. A spolu s tím se začtěte do červnové Energie, abyste mimo jiné zjistili, proč je ze všech barev vodíku nejlepší ta zelená. 

Článek byl publikován v tematickém magazínu Energie.