Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

podle podílu prodejů nových elektromobilů k celkovému počtu nových registrací osobních aut patří Česku druhá nejhorší příčka v Evropské unii. Za první tři čtvrtletí činil tento podíl v Česku pouhá dvě procenta, horší bylo jen Slovensko s podílem 1,7 procenta. Průměr unie je přitom více než deset procent, přičemž nejvyšší je ve Švédsku (přes 28 procent) a v Nizozemsku (přes 20 procent).

Nechci spekulovat, proč patříme z pohledu elektromobility k největším skeptikům. V mnoha evropských zemích byl v posledních letech nástup elektromobility podporován přímými dotacemi na nákup auta, svou roli určitě sehrává i dostupnost nabíjení či pořád ještě vysoká cena elektromobilů oproti autům se spalovacím motorem. Řada mých známých vnímá urychlení rozvoje elektromobility jako něco nepřirozeného, odporujícího zdravému rozumu i současné technologické úrovni akumulace elektrické energie.

Elektromobilita

Stáhněte si přílohu v PDF

Faktem je, že elektromobily přes velký technologický pokrok v posledních letech zatím nedosahují z pohledu doplňování energie uživatelského komfortu aut se spalovacím motorem. Vozit v už tak těžkém autě navíc půl tuny baterií také z hlediska spotřeby energie na první pohled nedává smysl. Co když je ta energie ale vyrobená bez emisí? A navíc levná? Pravda, v rozvodné síti taková zatím není, ale co když máte domácí solární elektrárnu? Příklad Jana Staňka, brněnského propagátora elektromobility, ukazuje, že s ní je možné velkou část roku pokrýt nejen spotřebu celého domu, ale i nabíjení elektromobilů.

Elektrická auta navíc nabízejí další výhody, jako je svižná akcelerace, ticho, rekuperace energie při brzdění či provoz téměř bez lokálních emisí škodlivin, které postupně uživatele přesvědčují. Automobilky neustále přicházejí s dalšími inovacemi, prodlužují dojezd a zkracují dobu nabíjení. A pokud se podaří rychle vyřešit otázku pomalého nabíjení ve městech, cílová skupina potenciálních uživatelů elektromobilů se zase podstatně zvětší. Další elektromobilisty pak může přitáhnout třeba atraktivnější cena ojetin či fungující trh s vysloužilými bateriemi z elektroaut.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.